News

Pożegnanie przeszłości i przywitanie się z przyszłością czyli wydanie/przekazanie nieruchomości

Wydanie nieruchomości, przekazanie nieruchomości.

Wiele osób zastanawia się, jak to wszystko się odbywa, co wtedy się robi, kiedy to następuje, czy po akcie notarialnym, w jakim terminie? Pojawia się wiele pytań, więc trochę przybliżymy ten temat.

Wielu Klientów, nie zdaje sobie sprawy z tego, jak ważne jest aby przed sprzedażą określić swoje oczekiwania, co do stanu i wyposażenia nieruchomości.

Ustalenia dotyczące między innymi : terminu wydania nieruchomości, po stan w jakim jest oddana i tego co się w niej znajduje, w momencie przekazania kluczy nowemu Właścicielowi.

Zacznijmy więc od początku.

Wszystkiego nie sposób przewidzieć, dlatego tak ważna jest umowa przedwstępna sprzedaży nieruchomości i zapisane w niej ustalenia.

Kiedy pojawia się Klient zainteresowany zakupem nieruchomości, należy dokładnie i szczegółowo omówić każdą kwestię, dotyczącą warunków sprzedaży i wydania/przekazania nieruchomości.

Pierwszym punktem jest ustalenie terminu umowy sprzedaży.

Istotnym i najważniejszym punktem jest termin, w jakim ma nastąpić wydanie nieruchomości.

Ten termin jest również wskazany w umowie sprzedaży. Oczywiście strony mogą mimo zapisanych ustaleń, indywidualnie modyfikować zmiany między sobą, poza protokołem.

Podawany termin jest terminem oczywiście umownym i do tego czasu należy wywiązać się z ustaleń.

Niektórzy bardzo kurczowo trzymają się wyznaczonych terminów, a niektórzy są skorzy do ustępstw.

Inną istotną kwestią, którą warto ustalić, jest to, co zostaje w nieruchomości i w jakim stanie ma zostać przekazana owa nieruchomość.

Ustalenie tego, co zostaje, to już bardzo indywidualna sprawa każdego z Klientów, zarówno strony Kupującej jak i Sprzedającej.

Jeden chce sprzedać ze wszystkim co jest w nieruchomości, inny chce kupić pustą nieruchomość i odwrotnie, a czasami tylko niektóre rzeczy zostają.

Dlatego to jest temat, który zajmuje sporo uwagi podczas ustaleń.

Oczywiście podczas tych rozważań jest poruszony temat, w jakim stanie ma być oddana nieruchomość.

Dość często można usłyszeć pytanie np.: czy kontakty zostaną, czy zostanie wisząca lampa, karnisze bądź włącznik światła.

Więc dla informacji czytających i nie tylko. W nieruchomości muszą pozostać rzeczy stałe tzn takie które po odwróceniu danej nieruchomości o 180 stopni, nie spadną na ziemię i to co zostało ustalone.

Wiadoma sprawa i to oczywista oczywistość, to to że każda nieruchomość powinna być posprzątana.

Czy powinna zostać odmalowana ? To już kolejne z indywidualnych ustaleń między stronami.

Jak już mamy ustalenia zapisane, to teraz należy się przygotować do finału : akt notarialny i samego przekazania/wydania nieruchomości.

Czas wbrew pozorom szybko mija, a im bliżej terminu umowy sprzedaży, jakby nabierał jeszcze większej prędkości.

Czas pakowania, wyprowadzki, przeprowadzki i porządkowania nieruchomości jest niejednokrotnie bardzo intensywny.

Trzeba połączyć obowiązki życia dnia codziennego z dodatkowymi czynnościami.

Dlatego warto zastanowić się podczas ustalania terminu, jak szybko jesteśmy w stanie to wszystko zrobić, i dołożyć jeszcze 😉 tydzień dla bezpieczeństwa.

Nie odwlekajmy tego na ostatni moment.

Dzień wydania i przekazania nieruchomości dla każdej ze stron jest to w jakimś stopniu przeżycie, stres, wspomnienia, radość. Pożegnanie przeszłości i przywitanie się z przyszłością.

Podczas przekazania nieruchomości, należy spisać wszystkie stany liczników i podliczników: prąd, woda, gaz.

Należy przekazać klucze do nieruchomości, skrzynki na listy, piwnicy ( garażu, komórki lokatorskiej, i innych pomieszczeń przynależnych do danej nieruchomości ).

W przypadku domu jeśli jest dokumentacja techniczna, powinna zostać przekazana, tak jak książki serwisowe do pozostawionego sprzętu, instrukcje obsługi.

Powinien zostać spisany protokół zdawczo – odbiorczy nieruchomości.

Na takim protokole, oprócz danych osób przekazujących i przyjmujących nieruchomość. Można zapisać również swoje uwagi, zastrzeżenia co do stanu nieruchomości, a jeśli wszystko jest zgodne z ustaleniami, to podpisać bez zastrzeżeń.

Jeśli już zostało wszystko podpisane, przekazane, to nie zapomnijmy pójść do odpowiednich instytucji i przepisać liczniki na siebie.

Odpowiednio wykwalifikowany pośrednik jest w stanie odpowiednio pomóc i pokierować strony, aby znaleźć kompromis w ustaleniach między stronami, i zapisać to w umowie przedwstępnej.

Pośrednik jest Twoim opiekunem i czuwa nad każdą czynnością jaką należy zrealizować 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *